Jobba mindre, få mer gjort!

Jobba mindre, få mer gjort!

Om bloggen

Välkommen till jakten på den perfekta arbetsdagen. Hur ser den ut för dig och för ditt företag? Få tips och idéer om hur du stressar mindre och får mer gjort. Här har jag sparat mina bästa inlägg sedan 2010. Hoppas att du hittar något som just du behöver.

Är ni rustade för förändring?

FörändringsarbeteSkapad av Eva Jansén 09 apr, 2018 14:51:38

Omorganisation? Nya medarbetare? Nya arbetssystem eller rutiner? Oavsett vad som ska justeras eller förbättras, krävs förberedelser och uthållighet innan den fallit på plats. Här kommer en checklista på vad som krävs






Boosta dina medarbetare långsiktigt

FörändringsarbeteSkapad av Eva Jansén 06 apr, 2018 14:01:09
Att ha drivande och självgående medarbetare är guld värt, men det är inte helt lätt att skapa en sådan arbetsanda. För ett tag sedan, skrev jag om konsten att motivera på 2000-talet. Det är en helt ny utmaning att motivera medarbetare som får allt fler komplexa och avancerade arbetsuppgifter som kräver mycket lösningstänkande. Här räcker inte morot och piska längre till, dvs. bonus, löneförmåner, sälj- och resultatmål inte längre får oss att prestera bättre. Det krävs mer sofistikerade metoder för att hjälpa varje enskild individ att hitta sin egen motivation. Här kommer några tips om hur du genom att använda sig av enkla belöningar kan långsiktigt få mer självgående medarbetare:

1. Ingen morot. Använd inte belöningar som en morot i förskott, då är faran att personen fokuserar mer på belöningen än uppgiften. Kommer belöningen som ett erkännande för ett bra utfört arbete, stärker den inre motivationen.

2. Små förväntade belöningar. Om medarbetaren förväntar sig en belöning försök att minimera den, stora belöningar har en tendens att minska på prestationen.

3. Belöningsrutin Kontinuerliga små erkännanden ger större effekt än någon enstaka belöning då och då.

4. Officiellt erkännande Genom att personen förstår vad och varför hen belönas och detta görs tillsammans med kollegorna skapas snabbare en förståelse i gruppen för vad som förväntas av dig som medarbetare.

5. Belöna handlingen, inte resultatet. Genom att erkänna en bra hantering av uppgiften, fokuserar medarbetarna på att utföra uppgifter väl. Belönar du resultatet är faran att kvalitén och själva genomförandet kan vara undermåligt.

6. Belöna kollegor, inte underordnade. Erkännanden behöver inte bara komma från chefen för att ge effekt. För långsiktig och bestående inre motivation skapa en belöningsanda inom gruppen, där man erkänner varandras arbete.

(Fritt från: Management 3.0, Jurgen Appelo)





Drömmen om det goda livet

FörändringsarbeteSkapad av Eva Jansén 04 apr, 2018 11:08:22

Hur ska man leva för att ha ett gott liv? Vilken typ av livsföring är vi utvecklade för? Lasse Berg utrikes korrespondent och författare till ”Kalahari” triologin har intervjuat många prominenta forskare om människans utveckling från apstadiet fram till våra dagar. Det han konstaterar i sina böcker är att människan är väldigt flexibel och anpassningsbar till väldigt olika miljöer. Dock är vi gjorda för en specifik livsföring både fysiskt och psykiskt. Här kommer hans råd om hur vi bör leva för att leva det goda livet:

1. Promenera 6 km om dagen med några vänner. Jogga då och då lite längre sträckor.

2. Sitt totalt avslappnad i naturen med alla sinnen öppna och var uppmärksam på vad som sker runt omkring dig.

3. Lapa mycket sol. Då producerar tallkottskörteln melantonin som gör dig lycklig.

4. Jobba bara 2 – 3 tim om dagen.

5. Använd resten av tiden till att vara social, helst fysiskt umgänge. ”Mer snack och mindre verkstad”.

6. Jobba i arbetslag med en handfull medarbetare. Skaffa dig ett nära nätverk med 30 personer och en bekantskapskrets på 150 – 200 personer.

7. Försök att jobba och umgås med människor som inte är precis som du själv.

8. Njut av musik, sjung i kör eller dansa och rör dig i takt med andra människor. Då strömmar oxytocinet till och vi blir glada och lugna.

9. Skratta och le.

10. Träna skönhetssinnet t ex vackra smycken, kläder och konst. Det är bra för själsro och självkänsla.

11. Hjälp andra. Dela med dig. Ensam är svag.

12. Laga mat, är och njut med andra. Både med familjen och vänner. Ha knytkalas.

13. Satsa på slowfood och ät varierat. Regelbunden näring från hundratal vegetabilier, mat från hav och sjö, fåglar, smådjur och vilt. Kött från större däggdjur då och då. Undvik spannmål och mjölkprodukter.

14. Håll dig borta från stöddiga typer. Kör inte med folk. Sök dig till platta organisationer.

15. Förakta ingen. Du är märkvärdig, men det är andra också.

16. Var tacksam att du kan känna skam. Den kan vara ett stöd.

17. Diskriminera inte. Ta hand om barnen tillsammans, både inom familjen och bland vännerna. Dagis är bra. Kela med småbarnen, har du inga i din närhet sök dig till andra arter t ex katt eller hund.

18. Lös problem i gruppen genom att skämta om dem. Funkar det inte snacka om dem. Viktigt att ingen förlorar ansiktet eller känner sig förödmjukad.

19. Bonobon (en sorts apa) har rätt – make love, not war.

20. Gör en människa glad, då ökar din dopaminhalt och även du blir lycklig!

(Källa: Lasse Berg ”Ut ur Kalahari – drömmen om det goda livet” med hjälp av Victoria Lagercrantz från Expressen)




Den limegröna boken

FörändringsarbeteSkapad av Eva Jansén 04 apr, 2018 10:29:39

Av olika anledningar de senaste veckorna har jag blivit påmind om det liv jag levde för 6-7 år sedan. Då jobbade jag som IT-konsult med arbetstid på 50 - 60 tim. per vecka, restid på minst 2 tim. varje dag. Hade aldrig möjlighet att gå en kvällskurs eller umgås med släkt och vänner kontinuerligt och var alltid som en urvriden trasa när helgen kom. Det var då jag bestämde mig för att sätta lite mer färg på mitt liv och köpte en limegrön bok.

Det visste jag inte då, men boken var själva startskottet för en lång resa både yrkesmässigt och privat. Jag började med att skriva ned vad det var jag var missnöjd med och framförallt vad jag ville göra istället. Därefter började jag leta efter verktyg (facklitteratur, utbildningar och mental träning) och personer (mentorer och samarbetspartner) som kunde hjälpa mig att nå mitt mål. Nu 7 år senare har jag uppfyllt de flesta av de punkter jag satte upp. Jag jobbar sällan övertid, har mindre restid, har möjlighet att gå en kvällskurs och träna kontinuerligt. Jag umgås mer frekvent med mina släktingar och vänner och är betydligt mer aktiv på helgerna. Framförallt har jag ett jobb som jag älskar då det kontinuerligt ger mig nya utmaningar och förfinar min kunskap.

Vad skulle hända dig om du skaffade dig en limegrön bok? Ta dig lite tid under sommaren och fundera på vad du vill göra av livet.

Ha en riktigt skön sommarledighet!


Geografiska klurigheter

FörändringsarbeteSkapad av Eva Jansén 03 jul, 2012 08:45:42

För dig som vill använda hjärnan även under ledigheten kommer här några klurigheter. Gissa vilket land eller stad vi menar.

Land 1

Hittar man aldrig fram.

Land 2

Gömmer man hinkar i buskar.

Land 3

Andas man minst.

Stad 1

Explosiv köksmästare

Stad 2

De öppna vattnens flicka.

Stad 3

Matsmältningsorgan i fångenskap

(Svaret kommer i augusti bloggen.)

Skapa nya tankebanor

FörändringsarbeteSkapad av Eva Jansén 19 dec, 2011 17:24:30
Så här i jultider kan det vara bra att låta hjärnan vila från de vardagliga funderingarna och skaffa nya tankebanor och se saker med andra ögon.

Nedan ser du två bilder. Din uppgift är att på varje bild hitta en figur som är unik från de andra. Jag har en lösning, men det behöver inte vara den enda lösningen. Var kreativ och hitta just din lösning, är den välmotiverad kan du vinna en timmes rådgivning i arbetseffektivitet. Mejla din lösning till kontakt@oglio.se senast 15 januari.

Ha ett riktigt skönt slut på 2011!

(Källa: Idéboken)

Säljande roll?

FörändringsarbeteSkapad av Eva Jansén 22 sep, 2009 14:48:01

Läste idag en definition på en bra säljare: "De allra bästa säljarna kan konkretisera visioner och idéer och också skapa trovärdighet inför genomförandeprocessen." För mig hade kopplingen mellan säljare och förändringsarbete inte varit glasklar fram tills nu. Men ju mer jag funderade över kopplingarna desto fler likheter hittade jag.

Stor del av förändringsarbetet är ju att "sälja in" budskapet, göra det förståbart för de berörda personerna och att få dem att "köpa" det. Behövs inte bara i uppstartsskedet av förändringsarbetet utan även kontinuerligt under hela genomförandeprocessen. Medarbetarna precis som kunderna behöver påminnas om "produktens" förträfflighet och vilken "hjälp" den är i det dagliga arbetet.

Säljarens roll är också att hitta en så bra lösning för kunden som möjligt inom ramen för sitt produktprogram. Är inte förändringsprocessledning just detta? Att få medarbetarna att hitta den bästa lösningen för deras arbetssätt samtidigt som man håller sig inom de ramar som satts upp för målet/visionen.

Kan du hitta fler likheter?

(Citat: Anna Carrfors Bråkenhielm, PfB nr 5, 2009)

Olika mentalitet

FörändringsarbeteSkapad av Eva Jansén 08 sep, 2009 17:07:38

Älskar du allt nytt och fräckt eller föredrar du invanda rutiner och gamla pålitliga trotjänare? Vilken typ är du, innovatör eller administratör? Vilka omger du dig med på jobbet och på fritiden? Retar du dig på den den andra typen? Tycker att de "vänder kappan efter vinden" eller "gamla och mossiga".

Båda typerna behövs. Hur skulle en arbetsgrupp fungera med bara innovatörer eller bara administratörer? Innovationsgruppen skulle troligtvis hela tiden komma med nya förslag och administrationsgruppen skulle föredra att behålla gamla beprövade rutiner. En blandning från båda mentalitetstyperna ger både nya idéer och stadga och struktur.

De flesta av oss är en blandning av båda typerna, med en liten övervikt åt något håll. Men vad händer när man hamnar i ytterligheterna en renodlad innovatör eller administratör? Vad tror du?