Jobba mindre, få mer gjort!

Jobba mindre, få mer gjort!

Om bloggen

Välkommen till jakten på den perfekta arbetsdagen. Hur ser den ut för dig och för ditt företag? Få tips och idéer om hur du stressar mindre och får mer gjort. Här har jag sparat mina bästa inlägg sedan 2010. Hoppas att du hittar något som just du behöver.

Fyra lögner om tid

ArbetseffektivitetSkapad av Eva Jansén 09 apr, 2018 13:58:50


De flesta av oss har en känsla av vad vi spenderar mest tid på både på jobbet och privat. Men tänk om vi lurar oss själva? Tänk om vi faktiskt spenderar mer tid på helt andra saker. Den amerikanska författaren Laura Vanderkam bad 143 kvinnor som tillhör de mest välbetalda i USA att göra en tidslogg på hur de spenderade sin tid. Det intressanta resultatet var att de spenderade sin tid på helt andra sätt än vad de trodde. Här är några av de lögner de flesta av oss går omkring och tror:

1. Tid är en brist vara
Tidsloggarna visade att kvinnornas liv var totalt sett mer balanserat än vad de trodde. Om du jobbar 40 tim. per vecka och sover 8 tim. per natt, har du fortfarande 72 tim. per vecka som du kan spendera meningsfullt.

2. Jobbar för mycket
När vi jobbar mycket, har vi en tendens att förstora upp det. Endast 6 av de 143 tillfrågade kvinnorna jobbade 60 tim. per vecka. De resterande 137 jobbade i snitt 44 tim. per vecka. Finns liknande studier som visar samma sak. Vi jobbar färre timmar än vi tror, även om det upplevs som ”långa” timmar när vi har mycket att göra.

3.Svårt att ha full fokus både på jobb och familj.
Kvinnorna i studienlyckades ha tid för både jobbet och familjen. Den vanligaste tekniken var att gå hem i tid. Spendera några timmar med familjen och sedan jobba några enstaka timmar 1. på kvällen. I o m kvällsskiftet upplevdes det som de jobbade mångatimmar medan de i själva verket hann med både familjen och jobbet.

4. När vi har mycket, hinner vi inte ladda batterierna.
Om du har ett hektiskt liv, se till att du har tillräckligt med energi för att hantera det. Alla i studien fick tillräckligt med sömn. 91 % av kvinnorna utförde någon typ av fysisk aktivitet varje vecka. I medeltal tränade de 3,5 tim. per vecka. De flesta av oss kan stoppa in 30 min återhämtning här och där under veckan.

Så varför inte göra din egen tidslogg? Se hur just du kan spendera din tid bättre.

(Källa: I know she does it, Laura Vanderkam)